lördag 23 maj 2015

Mobility i Hässleholm på ett modernt sätt?

Det har hänt mycket de senaste veckorna och jag har ofta tänkt ”Oj! Detta ska jag skriva om i min blogg!” Inspiration och tid saknades dock! Denna pingsthelg föreställer jag mig att det är ett bra tillfälle att få tillbaka lite av varje, alltså tid och inspiration.

De besluten som var i pipelinen och som jag skrev om i mitt inlägg den 13 april är nu tagna. Det var en glad miljöpartist (dvs jag!) som yrkade bifall på fyra olika beslut på KS den 29 april:

1) Utveckling av Hovdala som vandringscentrum genom att bygga Hovdalaleden, Genvägen och Jakten på Gullspira samt avsätta finansiering för den årliga driften av dessa.

2) Ge i uppdrag till Tillväxtavdelningen att utveckla samarbete med Skånetrafiken för ytterligare pågatågsstationer, kopplingar mellan landsbygd och stationer och att undersöka möjligheten att införa skolskjutsar för gymnasieelever bosatta på landsbygden och möjligheten att samverka mellan allmän kollektivtrafik och skoltrafik.

3) Att ge i uppdrag till tillväxtavdelningen att analysera hur trafiksäkra cykelpassager, uppställningsmöjligheter och cykelservice kan utvecklas vid Hässleholms station.

Dessa tre beslut är bland det miljövänligaste som finns att göra nu för tiden. Utveckla kollektiv trafik och utveckla cyklandet leder till bättre folkhälsa och mindre klimatpåverkan från transporter. Det är transporter som är den stora boven i klimatomställningen. Dessutom minskar samhällets sjukvårdskostnader när fler personer cyklar på grund av bättre hälsa och färre allvarliga bilolyckor. Jag älskar friluftslivet och cykling. Varje helg tar vi en promenad i skogen med familjen och mår alla bra av att umgås i naturen. Men jag är inte uppväxt i Hässleholm och har ibland svårt att hitta till smultronställen. Fler vandringsleder förenklar tillgängligheten till naturen för alla!

Det fjärde beslutet går vidare till KF och kommer antagligen att enigt beslutas nu på måndag. Det handlar om att tydligt vissa den politiska viljan av att aktivt arbeta för en sträckning av ny stambana för höghastighetståg genom och via Hässleholm C som en fullvärdig höghastighetstågstation och uppdraga åt kommunchefen att utse en adekvat organisation för att jobba med detta. En sådan utveckling skulle vara fantastiskt för kommunen!

Men diskussionen av ett utkast till transportpolicy i kommunen på KSAUs beredning var inte lika enkel och självklar. Mer om det i kommande inlägg!   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar