måndag 13 april 2015

Politiken är som viktigast i sämre tider

Det är måndag den 13 april. Jag ligger vaken om natten även om jag la mig mycket sent igår och har känd mig utmattat hela helgen. Jag kan knappast vänta tills på onsdag! Föredragningslistan för Kommunstyrelsens arbetsutskott är så spännande! Många häftiga förslag väntar på beslut!

Förvärv av fastigheter för bättre kommunal verksamhet, anställningar för att kompetensväxla, strategiska beslut för en höghastighetstågstation, satsningar för tillgänglighet och service för cyklister i centrala Hässleholm (hjärta, hjärta, hjärta!!!!!), måltidspolicy som ska bidra till bättre måltidsupplevelse och hållbar konsumtion, vandringsleder, centrumutveckling, fiberetablering, med mera, med mera, med mera…

Det är långt ifrån lika roligt hela tiden.

Helgen gick åt till att återhämta mig från en intensiv och delvis tuff vecka med många dubbelbokningar och oroliga möten. Kommunens ekonomi blöder och behandlingen behöver ta tid som inte finns. På sex månader har den styrande minoriteten med S, MP, C och V tagit fram två budgetförslag! Ett hårt arbete som försvåras av avsaknaden av resurser och överflöden av bultande behov inom skolan, omsorgen och socialen.

Jag har gått hem nedstämd några fredagar i rad. Helgerna har inte räckt till för att lättna på oron och återhämta hoppet. Men onsdagens föredragningslista är för mig en hoppfull spruta av energi som bekräfta min tron på att politik behövs särskilt vid svåra ekonomiska tider. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar